Sunday, September 28, 2008

RAMADHAN & IFTAR


Assalamualaikum wrt

Hari ni dah 26 ramadhan. Pengalaman melalui ibadah puasa di bumi US ini membuatkan aku lebih menghargai tanah tumpah darahku. Apa yang lebi penting ialah mempertingkatkan kualiti puasa itu agar ia lebih baik dari puasa yang lepas-lepas. Nak dapatkan makanan halal kat sini memang mudah. Daging, ayam, lamb etc tu tak de masalah. Ada 3 tempat yang aku biasa pergi. Al Barakah (owner dia dari Palestin), Quincy International Food (India or Pakistan) dan Mina Meat Halal (India). Jarak pun tak jauh sangat dalam 5-10 minit je naik kereta. Nak dapatkan barang-barang Malaysia pun mudah. Ada satu supermarket nama dia Kam Man Food. Dia jual banyak produk dari Asia. Nak dapatkan ikan n udang kat sini ler. Kalau nak dapatkan serai, lengkuas, daun pandan, daun pisang, ikan masin dan macam-macam lagi la, datang la kat sini. Insya Allah ada punya........

Ibadah puasa di sini macam juga di negara-negara lain. Aku selalu juga g iftar kat luar. Tempat yang aku selalu pergi ialah di Quincy Mosque. Ada acara berbuka puasa kat situ. Ramai juga umat Islam yang datang kat sini untuk berbuka puasa together. Giliran sponsor makanan ni terbuka kepada sesiapa saja yang bermurah hati. Sepanjang ramadhan penuh lengkap ngan acara iftar. Ada la jugak 6-7 kali aku datang sini. Makanannya pun sedap-sedap. Lain la sikit daripada yang aku selalu masak. Rasa-rasa kalau aku tak de mood nak masak aku ikut la suami aku makan kat sini. Selain dari tu aku pergi Iftar kat Malaysian group kat Natick. Rumah kak Sairah. Ramai la orang malaysia yang datang sini. Dapatla aku makan ayam percik kelantan kak Sairah buat...yummy...yummy...solok lada, ayam masak lemak cili api, teh tarik dan macam-macam lagi. Satu lagi Iftar yang aku pergi, aku ikut group Indonesian, Malaysian dan Interational. Sekali hari tu buat kat umah Mbah Rina ( lupa lak nama tempat tu) dan satu lagi kami punya turn untuk sponsor Iftar di Masjid Burlington, Burlington. Itu la antara acara yang aku lalui sepanjang ramadhan ni and yang lebih tu aku iftar kat umah je 500a Falls Blvd, Apt 1134 QUincy MA 02169. 

No comments:

EID IN BOSTON

EID IN BOSTON

My Blog List