Monday, September 1, 2008

RAMADHAN MUBARAK

Assalammualaikum.wrt....

Hari ini merupakan satu ramadhan di bumi US ni. Maknanya kat Malaysia tengah tunggu waktu nak berbuka la ni bestnya........Hari ni hari pertama aku melalui ramadhan di rantau orang. Jauh dari keluarga dan sanak saudara. Sebelum ni pun jauh gak dari mak abah dan keluarga mertua aku. Tapi tak de lah jauh sangat setakat 3 jam je dari Lipis. Tapi tak pe la kan, kat mana-mana pun sama......tapi kekadang kerinduan itu tetap ada....sayunya hatiku ini.

Kat Lipis mesti ada Pasar Ramadhan. Sure sama ngan ramadhan lepas. Meriah punya....murtabak, ayam percik, ikan bakar, air tebu, sendol ngan macam-macam lagi. Kat Bandar Tun Razak dan PJ pun mestu sama gak. Ramadhan ni melepaslah aku nak merasa semua makanan tu. Tapi tak pe lakan sabar........Aku citer sikit pasal perbezaan waktu imsak dan berbuka kat sini. Perbezaannya dari Malaysia, kat sini fajr dia makin lewat dan maghrib makin awal. Misalnya 1 ramadan ni fajr pukul 4.50 dan maghrib kul 7.18 dan 30 ramadan nanti fajr pukul 5.25am, maghrib kul 6.27pm. Maknanya tempoh puasa tu makin pendek. Aku rasa itu je la yang aku boleh cite setakat ni nanti aku cite lagi ya. So sempena ramadhan yang mulia kita dapat bersama-sama menghayati ibadah puasa kita semoga ia lebih baik dan bertambah baik dari bulan ramadhan kita yang lepas-lepas.

Hadith:
Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda "Apabila masuk bulan Ramadhan, terbukalah pintu-pintu syurga dan terkuncilah segala pintu-pintu neraka manakala sekalian syaitan dirantai dan dibuka segala pintu rahmat"

(Bukhari & Muslim)

No comments:

EID IN BOSTON

EID IN BOSTON

My Blog List