Wednesday, October 1, 2008

EID MUBARRAK

Assalammualaikum

Hari ni 1 syawal bermakna hari ni hari raya aidilfitri. Syahdu jgak rasa di dadaku ini. (kalau aku citer kat suami aku mesti dia gelak kan aku....). Kalau kat Malaysia ni dah 12 jam 1 syawal berlalu. Malam tadi sempat lak jugak aku webcam ngan family aku kat Bandar Tun Razak. Semua adik beradik aku ada kecuali sorang je...aku lar....Dapat gak aku tengok acara tradisi family aku di pagi raya. Lepas balik solat raya, makan beramai-ramai. Pas tu acara bersalam-salaman...(bab ni yang aku sedih c kit...) dan last sekali family photo. Sempat ak snap guna skype. Sedih jugak aku tak dapat beraya ngan mak dan abah serta semua adik beradik dan anak-anak buah aku yang seramai 26 orang tu. Aku dapat berbual ngan mereka semua....along, kak long, angah, abang din, alang, kak lang, kak teh, abang teh, dik noi ngan sapuan serta anak-anak buah aku. 

Sempena syawal ni aku nak memohon ampun dan maaf terutama pada mak dan abah yang telah banyak berkorban untuk aku. Jasa mak dan abah tak akan kak chik lupakan selagi hayat dikandung badan. Pada abang, kakak serta adik-adik aku semua aku pun ingin mahon maaf selama ini atas salah dan silap aku. Terkasar bahasa, terkasar perbuatan, termakan, terminum minta dihalalkan. Kepada keluarga mertua aku di Kg Lindungan PJ, mak dan ayah, angah dan man, iza dan faiz...kak long sekeluarga mohon ampun dan maaf atas segala kesalahan dan kesilapan yang dilakukan selama ini. Halalkan makan dan minuum.....kami minta maaf sebab tak dapat berhari raya bersama-sama....mesti sunyi umah coz tak de suara bising anak-anak kak long .... kakak, hakim dan khadijah. 

Selamat hari raya gak pada semua kawan-kawan aku di SK Betau, Kuala Lipis, PAhang Darul Makmur. Ina, Ana,Husna, Kak Dah (mesti happy dapat raya ngan baby), gee, mashitah, kak ita, ija, .....dan yang lain-lain. Aku mintak maaf pada u all semua atas kekurangan aku sepanjang tugas aku kat sekolah dulu. Cam ne ngan acara memberi duit dan pakaian baru pada murid2 Islam kat sekolah ari tu. Mesti meriah kan.....teringaat aku tahun lepas....seronok gak tengok bdak-bdak tu gembira. (Berapa korang abis...hehehe). Tak lupa gak pada kawan-kawan yang mengenali aku masa kat IP Sultan Mizan, Besut terutama geng sekelas aku KH2 (2006) terutama geng kamceng aku rin, maizatul, zana, jimi, mashrul, din, pok lah.....dan lain-lain. Tak lupa gak pada member2 aku masa kat UTM skudai, DPB 1993-1996 dan SPACE UTM Ijazah Sarjana Muda Perancang Bandar dan Wilayah.

Last sekali pada teman-teman aku di Kilang Sawit Kechau B terutama kak Idah dan Abang Ari. TEerima kasih coz jaga anak-anak aku dengan baik..teman-teman di Kilang Sawit Kechau A, KS Tersang dan Koyan serta semua yang mengenali aku dan keluarga. Eid Mubarak, Maf Zahir dan Batin. 

1 SYAWAL 1429 HIJRAH DI BOSTON, USA
 Syawal ni ada sedikit kesayauan di hati aku apabila aku beraya jauh dari keluarga. Alhamdulillahaku masih dapat merayakan aidilfitri ini bersama-sama suami dan 3 oarang buah hati aku. Menu aku pagi raya ni macam kat malaysia gak, nasi impit, masak lodeh, rendang ayam dan daging. Lepas makan pagi tu kami ke masjid Quincy untuk solat sunat. Kat sini ada dua kali untuk solat sunat ni. Pagi jam 7am dan 10am. Kami g yang jam 10am punya sebab nak siapkan anak-anak lambat sikit. Ramai umat ISlam dari merata negara yang ada. Ramai gak brothers and sisters yang aku selalu jumpa masa g masjid yang ada. Ramai gak yang aku tak pernah tengok. Tapi yang pasti semua keliatan bergembira meraikan 1 syawal. Pelbagai gak pakaian traditional yang mereka pakai ikut nationality mereka. Colourful.......Dalam kul 12 lebih lepas solat, makan-makan, borak-borak.....kami g New Hamshire lak umah Kak Hasnah. Rumah kak Hasnah ni kira tempat uuntuk kami berjumpa ngan orang malaysia, indonesia, morocco dan lain-lain lagi. Kak Hasnah masak nasi lauk ayam, kari dan macam-macam lagi. Bab rendang, nasi impit etc tu tak de dah sebab negeri Kak Hasnah ni raya lebih awal dari tempat aku. Kat sini bukan satu US sambut syawal serentak tapi terpulang pada mahzab yang dipegang oleh negeri masing-masing. Lepas perut kenyang apa lagi....bawak diri la. KAmi balik dalam pukul 4pm. INgatkan nak singgah umah KAk Jiha dan Encik Niam kat Braintree tapi hujan punya la lepat terus suami aku ajak balik je. Mesti merajuk hati akak ni...coz tak singgah umah dia. Tapi nak buat macamana hujan lebat, deman pulak anak-anak kang....so jalan terbaik iala balik.......Aku stop sini dulu nanti sambung lagi. Insha Allah

Wassalam


No comments:

EID IN BOSTON

EID IN BOSTON

My Blog List