Monday, October 27, 2008

BELAJAR DARI PENGALAMAN


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Aku masih ingat aku jumpa satu sister ni kat Masjid Quincy masa hari penyampaian hadiah untuk Quran Memorization hari tu. Sister ni dari UAE ada seorang anak perempuan umur 6 tahun dan twin lelaki umur 3 tahun.

Masa aku tengah tunggu tu dia datang kat aku,. Tanya khabar dan tunjuk aku gambar dia ambil kat cell phone dia. Gambar anak aku pakai baju kurung masa eid hari tu. Dia simpan gambar anak aku dalam cell phone dia. Dalam kami berbual tu dia tanya anak ada masuk competition tu ke. Aku kata ada, anak sulong aku umur 5 tahun masuk untuk Level 1. Aku tanya dia pulak anak ada masuk ke? Dia kata ada 3 orang yang masuk...umur 3 tahun dan 6 tahun.  Yang twin tu masuk untuk Level 1 (Surah Al Takathur) dan Level 2 (Surah Inshiqaq). Pehh...aku tanya dia macammana dia ajar anak dia hafaz.

Cara dia, anak-anak.... dia tak bagi tengok tv terus menerus. Biar dia orang bermain apa yang mereka mahu. Dah letih main baru tengoh tv dalam 1/2 jam then sambung main lagi. Masa main tu dia pasang ayat-ayat Al Quran. Biar anak dia dengar sambil bermain. Sambil tu dia ajak anak-anak dia sebut sama. Lama-lama dari satu surah ke satu surah anak dia hafal. 

Aku tanya anak dia belajar hafaz je ke dan bagaimana pulak nak kenal ayat-ayat Al Quran. Dia kata twin dia belum kenal huruf lagi sebab dia just 3 years old. Kanak-kanak umur ni tahap hafaz dia memang tinggi. So cara terbaik bagi anak-anak hafaz dulu lepas tu baru kenal huruf. Bila dah umur dalam 6 tahun ke atas baru bagi anak-anak kenal huruf dan membaca. Cara dia berhasil kerana anak kembar dia yang berumur 6 tahun tu dah boleh hafaz hingga surah Al Mutaffifin (ada 36 verse) dan twin dia sekarang tengah hafaz Surah Al Inshiqaq. Pehh terpegun aku....

Apa yang penting...kita sebagai ibu kena banyak bersabar dan berusaha dan seterusnya berdoa pada Allah Taala semoga anak kita diterangkan hati dan ditajamkan ingatan. Lagi satu dia kata kat rumah dia tak ajar anak dia cakap Inggeris tapi cakap Arab. Biar anak-anak dapat memahami bahasa Al Quran dengan baik. 

Aku berharap dan berdoa agar anak-anak aku mampu memjadi seperti anak dia atau lebih baik dari anak-anak dia..Amin

No comments:

EID IN BOSTON

EID IN BOSTON

My Blog List